Monday 4 April 2011

Now I can stop moaning

Report from the doctor's appointment.

The doctor did all sorts of tests on me, but they all came back clear. However my lung capacity should be 195, but was down to 120 when she tested me this morning.

So apparently I suffer from asthma caused by an allergic reaction. Probably from spending time in the stable. I have never suffered from asthma before but apparently that can develop as you get older.

She prescribed inhalers, one that prevents and one quick fix for when I need it.
I got them straight away, and after one puff the tightness in my chest eased. Running today went so much better, no pain in my chest.

I am so relieved.
One because there actually was something wrong, thank god! And two because it was quite a simple thing that is easy to fix.

I also bought antihistamine pills for my itchy eyes and rash, and now I can go on as normal, only with a bit more oxygen in my body!!

So no more moaning now, I promise!

2 comments:

  1. Åh vad skönt att du har fått veta. Jag blev diagnoserad med astma år 2006, tre månader av konstanta astmaattacker vilket var vidrigt. Efter att ha gått till tre olika läkare fick jag min diagnos, innan dess hade dem pratat om TBC bland annat...det var eftersom mina astma inhalers inte hjälpte. Men sen fick jag kortisontabletter som hjälpte och då kunde jag även börja använda mina inhalers. Det var jobbigt att hantera astman det första halvåret då jag ofta fick attacker pga olika saker, t.ex när jag åt något kallt som glass eller rörde på mig för hastigt. Men nu har jag den under kontroll och jag behöver inte använda mina inhalers dagligen längre, vilket är jätteskönt! Jag vet vad jag reagerar dåligt till och kan så sätt hålla mig undan vissa saker. Konstigt nog mår jag inte dåligt alls av katter eller andra djur vilket är väldigt ovanligt.

    Hoppas du återhämtar dig snart!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Ja det är jätte skönt att ha fått svar! Jag var så himla lättad över att hon inte sa att allt var bra, och att det ska kännas såhär. Tycker det är konstigt att det kan komma relativt plötsligt, men eftersom jag höll upp med hästarna i så många år så kan det säkert vara för att jag nu utsätter mig för det igen. Innan jag red Corvette red jag en häst som gick på lösdrift också, så då var man nästan aldrig i stallet. Skönt dock att det finns en lösning :)

    ReplyDelete