Friday 25 February 2011

In Swedish

Jag har följt Sofias blogg. Och det bringar tillbaka minnen från tiden då vi var i deras situation, bodde i England och funderade på att flytta tillbaka till Sverige. Jag läste igenom en gammal blogg och nedan är lite av mina takar om Sverige. Pluspoäng till den som orkar läsa allt.

2005-08-27 23:16
Jag bor alltsa i England nu sen ett ar tillbaka, jag trivs sa otroligt bra, det kanns konstigt att ens tanka pa att flytta tillbaka till sverige helt och hallet nu. Vet inte om det skulle funka. 

2006-11-02 14:35
Nu har jag bott i England i over 2 ar… Det ar ratt laskigt nar man tanker pa det pa det sattet. Jag ar tva ar aldre nu an jag var nar jag lamnade Sverige.
Min svenska har faktiskt forsamrats sen jag flyttade hit, jag marker det nar jag forsoker skriva nat. Ibland blir det hel fel. Men sa fort jag har varit hemma ett par timmar kommer det tillbaka. Jag saknar Sverige ibland. 

2006-11-23 15:37
Jag vet inte riktigt vad jag ska gora.. Jag borjat kanna mig klar med England, och skulle jag kunna hitta ett jobb i Sverige nu skulle jag garna flytta hem.
Men det ar svart! Jag vet att jag antagligen inte skulle kunna fa ett lika bra jobb i Sverige, och for James ar det ju 100 ggr svarare! Han har ett valdigt bra jobb har, men eftersom han inte pratar svenska flytande sa blir det nog mycket svarare for honom att fa jobb..
Och jag tror det ar ganska svart att ga fran ett sant jobb till typ diskare. Och skulle vi kunna ha lika fin lagenhet i Sverige som har? Skulle vi ha rad med det? James sager att han skulle vilja flytta till Sverige men jag ar lite orolig for hur det skulle paverka honom. Usch.
What to do?

2006-12-11 17:02
Jag haller pa att leta information om jobb, bostad och bidrag i Sverige. Jag pratade med James om att flytta hem, och han sa att han garna skulle vilja flytta till Sverige en dag.
Han skulle behova plugga svenska innan han kunde fa jobb antagligen, eftersom han inte pratar svenska flytande. Sa det skulle ju vara upp till mig att forsorja honom till att borja med... Sa jag haller pa att kolla upp det, om vi sparar i typ ett ar innan vi flyttar hem sa skulle vi kunna kopa lagenhet.
Jag kan inte fatta att jag har bott i England i over 2 ar nu.. Det kanns som ett helt liv sen jag bodde med mamma och pappa i Sverige!
Forhoppningvis kommer jag ha en "ett ars plan" klar till jul da ska jag ge den till honom och se vad han tycker.. Yey jag kanske kommer hem!! :) 

2006-12-19 09:03
Jag har skrivit in pa londonsvenskar (en sida for svenskar i london, tro det eller ej!!) for att fa tips hur det ar for englesman att flytta till Sverige, och det ser gratt ut.
Det verkar som att det riktigt svart for utlanningarn i Sverige, och det gor mig valdigt nedstamd. Men jag ska fortsatta titta runt.

2007-02-07 15:28
Dom sager att det ska snoa igen imorgon! Jag pallar inte en gang till!
Nar det snoar i det har landet kanner jag mig verkligen utlandsk. Jag orkar inte med all hysteri som blir om det kommer sa mycket som 2 snoflingor! Det ar patetiskt!  Ibland blir jag bara sa trott pa det har landet och saknar normala och vettiga svenskar!
Egentligen borde jag val inte bli forvanad efter att de for ett par ar sedan nar det blev nollgradigt i England varnade folk att man maste SKRAPA bilrutorna, inte halla varmt vatten pa dem. 

2007-02-23 16:04
En av de saker som jag har saknat mest sen jag flyttade till England är mina kompiar. Att inte har nagon att ga pa bio, fika eller shoppa med.
James stackarn var länge min enda vän, och eftersom han jobbar pa lordagarna blev det rätt jobbigt for oss bada. 

2007-03-12 15:17
Vi funderar pa att kopa en bil att ha nar vi ar i Sverige. Sa satt jag som alltid och kollade pa hus ocksa, och dromde mig bort lite... Men det finns ju fortfarande inga jobb i Sverige, inga som jag vill ha i alla fall...
Och jag tyckte faktiskt att det var skont att aka tillbaka till England den har gangen, jag saknade var lagenhet, kompisarna och jobbet, men mest saknade jag kryllet har. Det hander sa mycket overallt, hela tiden. Man inser inte det forran man har varit borta harifran ett tag. Sa for tillfallet ar jag ratt nojd med att vara har, men om nagon hor om nat haftigt jobb i Sverige hor av er!!!! :) 

2007-04-10 19:31
Tror jag ar var-deppig ocksa, kanns som att allt gar fel. Eller vanta - allting HAR faktiskt gatt fel pa senaste tiden. Tappar bort saker, glommer planboken, gor illa mig och kor in i folk. Varje dag ar en dalig hardag och mina klader gar bara sonder. Satter jag pa mig ett par skor sa far jag blasor och sminket blir alltid fel. Sover konstigt nastan varje natt sa jag for ont i nacken och varje gang jag lagar mat lyckas jag branna det. Sa har jag otrolig hemlangtan ocksa vilket inte hjalper, och flygen ar valdigt dyra for tillfallet.

2007-04-23 18:08
Deborah ska flytta tillbaka till Australien. 
Hon ar den kompisen jag har kant langst har i England, vi kom over nastan samtidigt for nastan 3 ar sen, och hon var den forsta kompis jag hade. Hon var den som kom och tog med mig till Tescos och kopte tarta nar jag satt ensam och deppade pa mig fodelsedag, hon var den som tog med mig ut nar jag hade trakigt och skaffade jobb at mig.Varfor har hon akt hem och jag ar kvar? Det kanns konstigt!


2007-05-10 17:19
I helgen ska jag och Ulrika ga pa svensk pubb i London och titta pa melodifestivalen. Det ska bli jatte kul!! Jag maste ha hemlangtan, kande verkligen for att traffa svenskar, och vill man det maste man aka in till London. Jag kanner inga alls i trakterna dar jag bor. Iof foredrar jag att aka hem nar jag vill traffa svenskar men London ar narmare.

2007-05-16 19:18
Aldrig hade jag val trott for tre ar sen att jag en dag skulle sitta och se fram emot att aka pa 50-ars fest med min mamma och pappa! Men just nu ar det nagot som jag verkligen langtar till! All tid jag spenderar i Sverige kanns valdigt vardefull och speciell, det ar en av fordelarna med att bo i ett annat land - man lar sig uppskatta det man tidigare tagit for givet (barndomskompisar, foraldrar, djungelvral...) .

2007-06-07 17:04
Jag langtar hem. Jag saknar verkligen de svenska sma roda trahusen och de grona skogarna med glittriga sjoar. Jag saknar att kora pa hogersida utan trafikstockningar. Jag saknar alla stora, fina tradgardar med appeltrad och gront gras. Jag saknar att kunna traffa mina foraldrar nar jag vill. Jag saknar min kompisar! Jag saknar att ha nagon jag bara jag ringa upp och komma over pa en fika eller ga ner pa stan med. Jag saknar min katt.
Jag saknar att hitta overallt och kanna fler an 5 personer.
Jag skulle sakna saker med England ocksa, det ar jag saker pa. Pa nagot konstigt satt skulle jag sakna att prata Engelska, det har tagit tid men engelskan kommer lika sjalvklart som svenskan nu, och det skulle kannas bortkastat om jag aldrig anvande det. Sa skulle jag sakna Hannah och Selina sa klart, och min fina lilla bil. Skulle sakna att ga och handla pa Tescos, och alla tidningar ar alltid mycket battre har. Och alla affarer ar oppna mycket senare.. Sa skulle jag sakna mojligheterna som finns i det har landet nar det kommer till jobb, jag skulle inte vilja jobba pa nagot lagbetalt trakigt jobb...
Forutom det kan jag inte komma pa nagot just nu som jag skulle sakna, sa lange jag hade James med mig skulle jag kunna packa min vaskor och flytta hem imorgon. Tyvarr ar det inte sa enkelt.

2007-09-03 12:55
Jag ville INTE aka tillbaka till England efter att ha varit borta i over 2 veckor. VILLE INTE! Tyckte det var jatte orattvist att jag var tvungen att aka tillbaka till jobb och verklighet.
Vi har en ny plan... Vi har lamnat planen pa att kopa hus i England och funderar nu pa att lagga besparingarna pa ett sommarhus i Sverige dar man sen skulle kunna borja med att bo ett tag nar man flyttar dit.. WOOHOOO!! Det borjar kannas som att det gar framat lite i alla fall.
Maste bara saga att England inte ar sa farligt, men jag har varit har i over 3 ar nu sa jag har fatt nog. 

2007-09-06 17:08
Igar var jag och traffade Kalle och Daniel. Vi satt och pratade sa jag helt glomde bort tiden och James ringde och jag undrade var jag var.
Det vi satt och pratade om var hur dom uppfattar England nu nar dom varit har ett par mander. Dom har kommit fram till att Sverige ar battre. Har ar varfor;
* Vi har battre vagsystem och mindre trafik. Har kan det vara ett overgangstalle som tar dig over halva motorvagen, sen maste du ga langsmed vagen till den andra halvan av overgangsstallet. Och folk kor som galningar och trangs i de hundratals filer som gar in till en osv. Vilket ar sant.
* Folk bryr sig inte om att halla tider har, och kommer alltid forsent, det ar inte alls som i Sverige dar den anses valdigt ohyfsat att komma forsent. Det stammer ocksa, men jag tror det beror pa att har kan man inte rada over trafiken, sa det ar svarare att berakna vilken man tid man kommer vara dar. Folk har val gett upp.
* Man ater dalig mat i England, chips och choklad till lunch o dyl. Valdigt sant!! Jag tycker det ar hemskt att se barn med sina lunchboxar med chips, choklad och sockriga juicer.
* Folks ar FULA, Kalle sa att hela tiden han har varit har har han bara sett 4-5 tjejer som sag ok ut. Resten ar hemska, tjocka, fula, trasiga tander, konstig hallning och konstiga klader (deras ord inte mina). Men sa bor de i Feltham. Ratt intressant sant dar tycker jag, men det far en verkligen att se pa sitt eget land pa ett annat satt, och uppskatta det mer.
Maste bara saga nat bra ocksa...! Det hander mycket mer har, det ar mycket lattare att fa ett bra jobb, och man blir valdigt val mottagen som "utlanning".
Nu ska jag aka hem (inte till Sverige, till Ascot).

2007-09-18 17:03
Jag jobbade for James i lordags i pa en kapplopningsbana i Goodwood, som ligger nere vid kusten ca 1.5 hr harifran.
Jag jobbade med en jatte konstig tjej som fodde upp kaniner och illrar, och som hade som storsta onskan att bo uppe i bergen i Wales och jaga viltdjur till lunch, eller bo pa en strand och ata fisk kokad i saltvatten. Hade glomt vilka skumma manniskor man traffar nar man jobbar sadar.
Nu ska jag aka till Staines och saga upp varat gym medlemskap. Orkar inte halla pa langre, och har inte lust att betala 1000 kr i manaden. Jag sparar hellre till Sverige flytten. Jag kanner mer och mer att jag MASTE AKA HEM!!!!!!

2007-09-24 15:54
OOOoohhh nu händer spännande saker i livet.. Vill inte säga för mycket än, men håller tummarna och HOPPAS!!!

2007-10-08 18:31
Will it ever end????
Should I just become English? Might be easier.
Fs sake.

2007-10-11 17:03
Det ar alltid nervost nar man star infor forandringar. Plotsligt blir man osaker och tycker att det gamla ar ratt bra anda. Jag har aldrig gillat forandringar

2007-10-26 16:23
Jag har fatt nytt jobb - i Sverige!! Jag flyttar hem om ca 4 veckor och James kommer efter nar han har jobbat ihop lite extra pengar
Sa det ar borjan till ett helt nytt liv, valdigt laskigt men otroligt kul! Det ar helt fantastiskt att jag inom fyra veckor kommer BO i Sverige igen! Helt sjukt! HAHA! Efter over 3 ar av hemlangtan.. Antligen! Maste verkligen saga att jag ar tacksam for allt jag har fatt fran England, man har sa otroligt mycket battre chanser att fa bra jobb har med mycket ansvar, vilket sen kan leda till ett liknande jobb i Sverige. Jag skulle aldrig fatt jobbet om jag inte hade jobbat har innan.
Nu ska jag jobba lite, stackarna har redan borjat leta efter nagon som ska ta over mitt jobb nar jag slutar.
Ah well. 

2007-11-29 16:08
Tillbaka i Sverige efter över tre år... Det känns så konstigt, det känns som att jag bara är här på semester, och det har fortfarande inte sjunkit in att jag ska stanna här nu.
Jag saknar James!! Det var såååå sorligt att lämna honom på flygplatsen och veta att jag inte kommer se honom på nästan tre veckor! :(( Men vi får ta en dag i taget tills han kommer hit.


2008-01-09 20:40
Jag trivs så bra på mitt nya jobb - det är verkligen jätte kul!! Fast jag har redan haft sönder min jobb mobil så jag fick en ny idag, kändes lite pinsamt :/
Men annars är allt verkligen toppen, har fått ordning på kontoret, har kommit igång med själva jobbet lite mer nu och börjat knyta kund kontakter. Och alla är så trevliga. Jag tror verkligen att det kommer bli jätte bra!!

2008-01-24 21:00
Nu har vi fått lånelöfte från banken och ska kolla på två hus i helgen. Sen ska jag till James nästa helg.
Nu kommer han antaligen inte till Sverige för gott förrän i Juni, för hans jobb erbjöd honom en massa pengar för att stanna ett tag till... Men vi får pendla! Det är ju för vår framtid tillsammans.



2008-02-22 16:55
Ja nu var det ett tag sen man skrev... Har nu tittat på SJU hus, och inte fått nåt. Det sista var väldigt nära, vi var med på budgivningen men det gick upp så mycket så vi fick inte råd. Det blev sålt till nån annan idag. Var hos James förra helgen så var han här i måndags. Men tiden går sakta. Det går bra på jobbet i alla fall, trivs jätte bra.

 2008-08-01 06:29
En liten uppdatering för den som bryr sig.
Jag och James bor numera i ett hus i Kungsör, och vi trivs jätte bra. Vi har skaffat en liten kattunge som heter Cider, han är helt underbar!
 Jag är tillbaka på jobbet efter semestern, och James ska börja plugga svenska snart. Jahapp så det var det för tillfället, inget annat att rapportera just nu.

5 comments:

  1. Jätteintressant att läsa! Så många av de tankarna du hade innan du flyttade har jag nu...speciellt det där med, kommer Reuben klara det?

    ReplyDelete
  2. oj oj, du längtade verkligen hem sötnos! O vilken tur att ni till slut kom till sverige! ;) Så glad för er skull :)/ christin

    ReplyDelete
  3. Christin: Jo det gjorde jag visst, men här har jag ju bara tagit inläggen jag skrivit om hemlängtan. Det var många dagar däremellan där jag var rätt nöjd i England också ;)
    Men jag är också otroligt glad att det blev Sverige till slut :)

    Sofia: Ja det är ju det största orosmomentet, definitivt. För han flyttar ju i grunden för din skull, så det är klart att du känner ett ansvar. Men man måste komma ihåg att om han flyttar så är det hans beslut, och det går alltid att vända tillbaka om det inte funkar.

    ReplyDelete
  4. jag får pluspoäng, för jag har läst allt! Och jag är så glad över att ha er båda i Sverige <3

    ReplyDelete
  5. Hey I saw that you like Djungelvrål! :) my favourite as well. So you know you can order all your swedish candy here, and djungelvral.

    Here is the link:
    http://www.ingridscandyshop.com/70-djungelvral.html

    ReplyDelete